HUMANOID
Arnhem, 1981. We waren geen punk. We waren Weverstraat. HUMANOID is per ongeluk ontstaan. Geen filosofie. Iets doen.
Bladerend door het jubileumboek ter ere van 26 jaar HUMANOID, inmiddels is het alweer meer dan 30 jaar, zie je een vrouwenlabel volwassen worden zonder zich ook maar een keer te verliezen in de grote modewereld. En zonder om aandacht te schreeuwen. HUMANOID’s identiteit voelt vertrouwd. Dat prettig tegendraadse jaren ’80 gevoel is altijd gebleven; expressief, creatief, authentiek, maar altijd functioneel, geraffineerd en modern.
HUMAN-OID, letterlijk: als de mens. En natuurlijk als oprichters Sandra Harmsen en Hans Boelens, inmiddels respectievelijk creatief en zakelijk directeur van dit oer-Nederlandse wereldmerk. Maar even goed ook de huidige ontwerpers die zich aansloten bij het HUMANOID-team sinds 1998. De kracht van HUMANOID is dat het een merk is als een heerlijk mens. Twee benen op de grond, lekker in het vel, jezelf zijn, doen wat je voelt dat je moet doen en vooral genieten. Vrijheid. Kwaliteit. Hier en nu zijn.
Iedere HUMANOID collectie ontstaat uit dit vrij-tussen-de-oren-gevoel, en uit het gevoel van de materialen. Hoe het valt, beweegt, hoe het zich laat bewerken en vooral hoe het de huid streelt. Zachte, gulle materialen, mooie kwaliteiten, ze lijken al gedragen, gewassen en alles past bij elkaar, in kleuren, structuren en lagen. Ragfijne cashmere, unstable cotton, suede en leer. Aards, feminien, comfortabel en eigentijds. Iedere collectie is een voortzetting van de vorige. Een grote luxe wrap-sjaal zit standaard in iedere collectie, als symbool van het HUMANOID gevoel.
Al meer dan 30 jaar HUMANOID. Het voelt totaal vanzelfsprekend, maar dat is het natuurlijk niet. Wat begon met het New Wave onderbuikgevoel en de Fun Punk attitude van een klein collectief rond Sandra Harmsen en Hans Boelens in de Arnhemse Weverstraat is gestaag uitgegroeid tot een internationaal begrip in mode.